Kruisakkers 4, 4613 BV, Bergen op Zoom         info@pjansen.nl         088 - 706 0200

Zonnepanelen

Indien u een offerte op maat wenst voor zonnepanelen op uw woning, dan verwijzen wij u graag door naar onze offerte pagina.

Wij als vooruitstrevend installatiebedrijf willen een duurzamer milieu. Hier helpen wij dan ook graag aan mee door zonnepanelen te plaatsen. Zonnepanelen maken het mogelijk om de kracht van zonlicht om te zetten naar energie. De zonnepanelen worden ook wel PV-cellen genoemd. Dit staat voor Photo-Voltaic-cellen. De zonnepanelen zijn eenvoudig op het dak van uw huis of bedrijfspand te plaatsen.

Het zonnepaneel

Een zonnepaneel bestaat uit zonnecellen die uit meerdere lagen silicium bestaan. Deze cellen maken het omzetten naar elektriciteit mogelijk. In Nederland is het zo dat de zonnepanelen nooit op 100% van het wattage kunnen presteren. In berekeningen wordt daarom uitgegaan van een opbrengst van 80% uitgedrukt in wattage. Het vermogen van een zonnepaneel wordt uitgedrukt in Watt-piek, één Watt piek levert in Nederland ongeveer 0,9 kWh op. Op jaarbasis kunt u dus 225 kWH aan stroom opwekken door het plaatsen van één zonnepaneel.

De Installatie

Om het gehele systeem te kunnen instaleren zijn een aantal onderdelen vereist om het systeem werkend te krijgen. Hierbij gaat het uiteraard om de zonnepanelen zelf maar ook een omvormer en elektriciteitskabels behoren hiertoe. De plaatsing van de zonnepanelen staat direct in lijn met het rendement dat u weet te behalen met de zonnepanelen. In Nederland presteren de zonnepanelen het beste in het westen van Nederland. Wanneer het dak van uw huis of bedrijfspand richting het zuiden is gesitueerd en het mogelijk is om de zonnepanelen onder een hellingshoek van 30 graden te plaatsen is het rendement het hoogst.

Rendement

Niet geheel onbelangrijk is het rendement dat u op de investering van de zonnepanelen kunt behalen. Gecombineerd met de toenemende energieprijzen en de huidige ontwikkelingen is het mogelijk om 10% rendement te behalen. U genereert groene stroom en behaald ook nog een financieel rendement.

Offerte op maat

Bent u positief geworden over de plaatsing van zonnepanelen maar zijn er nog onduidelijkheden of concrete vragen. Dan is dat geen enkel probleem, in een persoonlijk gesprek laten wij u graag de voordelen zien van zonnepanelen, ook laten wij u kennis maken met de andere duurzame oplossingen. Het is mogelijk om nog meer rendement te behalen met alternatieve energiebronnen. Ook kunnen wij u een offerte op maat aanbieden voor de plaatsing van de zonnepanelen en mogelijk andere duurzame oplossingen.

Referenties

Graag laten wij u inspireren door gerealiseerde projecten. Klik hier om naar de referentie pagina te gaan.

FAQ Zonnepanelen

Heeft u vragen over uw zonnepanelen? Hier vind u de meest voorkomende vragen en antwoorden:

Hoe werkt mijn zonnepanelen installatie?

Na installatie van uw zonnepanelen werkt de installatie meteen. Elke dag als het voldoende licht is buiten gaat uw installatie automatisch aan. En als het donker wordt gaat het weer uit. Dan branden er geen lampjes meer.

U hoeft zelf niets te doen. Maar controleert u af en toe of de installatie nog werkt door op een heldere dag te checken of het groene lampje op de omvormer brandt.

Wat betekenen de lampjes op mijn omvormer?

Dat ligt eraan welk merk omvormer u heeft. U ziet het merk op de omvormer of op de sticker aan de zijkant van de omvormer. Heeft u panelen via ons bedrijf aangeschaft of huurt u deze van uw woningcorporatie dan heeft u waarschijnlijk een Omnik, Goodwe, Solis  of SolarEdge omvormer.

Groen lampje: de installatie is ingeschakeld en wekt energie op

Groen knipperend lampje: de omvormer is bezig met opstarten of afsluiten. Dit vindt plaats tijdens schemer  in de ochtend en avond of tijdens donker weertype. Deze fase wordt afgerond met een paar hoorbare tikjes in de omvormer. Dit is onderdeel van het opstarten.

Soms is er sprake van een storing, neemt u in dat geval contact op met ons of de woningcorporatie dan zullen wij de storing verhelpen. Voorbeelden van storingen:

  • Blijft uw groene lampje knipperen op een heldere zonnige dag? dan blijft de omvormer hangen in de opstartfase.
  • Rood lampje of driehoekje op de omvormer: uw omvormer staat in storing
  • U heeft een Omnik omvormer en in het schermpje staat “Relay Check Fail”

Oranje of blauw knipperend lampje: de installatie staat aan maar de omvormer heeft geen verbinding met uw wifi netwerk. Dit zegt niets over de werking van de installatie, zolang er een groen lampje brandt werkt uw installatie. Heeft u een app voor de omvormer : My SolarEdge of SEMS Portal? Dan kunt u daar wel op inloggen maar dan ziet u geen actuele maar oudere data in het beeldscherm.

Hoe weet ik of mijn zonnepanelen (goed) werken?

Brand het groene lampje? Dan werkt uw installatie naar behoren!

Heeft u een klein digitaal schermpje op uw omvormer? Daarnaast bevindt zich meestal een klein knopje. Als u daar op drukt krijgt u verschillende waarden te zien. Daaronder is ook een getal dat weergeeft hoeveel kWh uw zonnepanelen hebben opgewekt sinds de dag dat uw installatie in gebruik is genomen. Deelt u dit getal door het aantal maanden of jaren dat uw installatie al draait dan ziet u wat de installatie gemiddeld heeft opgeleverd. Weet u niet precies sinds wanneer de zonnepanelen zijn geïnstalleerd? Belt u ons voor meer informatie over uw installatie.

Indien u een app heeft van uw omvormer dan kunt u de werking daaruit aflezen. De app heet SEMS Portal of MySolarEdge. Heeft u een app van uw energieleverancier? Daarin kunt u niet de werking van de zonnepanelen controleren. U kunt hier alleen zien wat u aan stroom terug geleverd heeft. Teruglevering is wat u over heeft na eigen gebruik van de stroom die de zonnepanelen hebben opgewekt. In de winter produceren uw zonnepanelen ongeveer 7% van de hele jaaropbrengst. U heeft in deze maanden dus minder of geen teruglevering.  Op sommige winterdagen gaat uw omvormer zelfs niet aan of blijft hangen in de opstartmodus omdat er buiten donker weer is.

Waarom heb ik geen app om de werking van de zonnepanelen te kunnen monitoren?

Niet alle mensen met zonnepanelen hebben de beschikking over een monitoring app. De reden  hiervoor kan zijn:

  1. Uw omvormer heeft geen wifi verbindingsmogelijkheid en/of geen mogelijkheid data te delen, bijvoorbeeld omdat het een ouder of eenvoudiger type omvormer is, bijvoorbeeld Omnik of SolarEdge Basic
  2. De woningcorporatie waar u de zonnepanelen van huurt biedt die mogelijkheid niet aan

Ik huur mijn zonnepanelen van een woningcorporatie en heb een brief gekregen van mijn netwerkbeheerder, zoals Enexis /Stedin (of van Energieleveren.nl), over aanmelden van mijn zonnepanelen. Wat moet ik doen?

U hoeft geen actie te ondernemen, wij melden uw zonnepanelen aan bij Energieleveren.nl. Krijgt u toch een brief over aanmelden van uw zonnepanelen dan kunt u die als niet verzonden beschouwen. Krijgt u  meerdere meldingen, neem dan contact met ons op.

Wat te doen?

U hoeft dus niets te doen aan uw installatie. Behalve als u installatie in storing staat of uitgeschakeld is op een heldere/zonnige dag. Wij kunnen u wel vertellen wat u vooral niet moet doen:

  • Op eigen initiatief de installatie in- of uitschakelen
  • De omvormer van de muur halen
  • De omvormer openschroeven
  • De stekkers uit de omvormer verwijderen
  • De zonnepanelen schoonmaken
  • De zonnepanelen losmaken of van elkaar loshalen

Staat uw vraag hier niet bij, neem dan gerust contact met ons of de woningcorporatie op en wij doen ons best uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.